Αγγλικά

27/04/2022 Βάρος απόδειξης του χαρακτηρισμού μιας ενίσχυσης ως υφιστάμενης – ΓεΔΕΕ T‑392/20

Εάν κατά την προκαταρκτική εξέταση η Επιτροπή αντιμετωπίζει δυσκολίες ή αμφιβολίες ως προς τον χαρακτηρισμό του εξεταζόμενου μέτρου ως υφιστάμενης ή νέας ενίσχυσης, απαιτείται να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας, προκειμένου βάσει των εκτεταμένων εξουσιών της κατά τη ΣΛΕΕ και τον Καν. 2015/1589 να αναζητήσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες από το εμπλεκόμενο κράτος μέλος για να στοιχειοθετήσει την ύπαρξη ή μη υφιστάμενης ενίσχυσης
Η δημόσια εταιρία Lekarna Ljubljana λειτουργεί περίπου 50 φαρμακεία στη Λιουμπλιάνα και σε 15 άλλους δήμους της Σλοβενίας, μεταξύ των οποίων και η πόλη Grosuplje, όπου η εταιρία Petra Flasker λειτουργεί δικό της ιδιωτικό φαρμακείο.

Η τελευταία υπέβαλε καταγγελία στην Επιτροπή, με την οποία ισχυρίστηκε ότι η Σλοβενία χορήγησε στη Lekarna Ljubljana κρατική ενίσχυση με τις εξής μορφές: α) δωρεάν μακροχρόνια μίσθωση από τον δήμο Skofljica, β) παραχώρηση χρήσης περιουσιακών στοιχείών (κτήματα) υπό διαχείριση από τον δήμο της Λιουμπλιάνα, γ) απαλλαγή από τα τέλη παραχώρησης από πολλούς δήμους και δ) απαλλαγή από την υποχρέωση να αποδίδει μέρος των κερδών της στους δήμους.

Η Επιτροπή, χωρίς να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας, διαπίστωσε ότι από την εξέταση των τεσσάρων επίμαχων μέτρων υπέρ της Lekarna Ljubljana δεν προέκυψε η ύπαρξη κρατικής ενίσχυσης. Ωστόσο, ειδικά όσον αφορά την παραχώρηση χρήσης περιουσιακών στοιχείων υπό διαχείριση, η Επιτροπή ανέφερε ότι, ακόμη και εάν θεωρηθεί ότι συνιστά κρατική ενίσχυση, θα πρόκειται για «υφιστάμενη ενίσχυση», στο μέτρο που αυτή χορηγήθηκε κατά την ίδρυση της αρχικής εταιρίας Lekarna Ljubljana o.p., το 1979, και η αντικατάσταση της τελευταίας από τη Lekarna Ljubljana, το 1997, είχε καθαρά διοικητικό χαρακτήρα, δηλαδή δεν μεταβλήθηκε το πρόσωπο του δικαιούχου, καθώς δεν μεταβλήθηκε ούτε το νομικό πλαίσιο ούτε η χρήση και οι όροι χρήσης των σχετικών περιουσιακών στοιχείων. Συνεπώς, η εν λόγω υποκατάσταση δεν μπορεί να συνιστά τροποποίηση υφιστάμενης ενίσχυσης και, επομένως, δεν τίθεται ζήτημα νέας κρατικής ενίσχυσης (SA.43546/2016).

Κατά της απόφασης αυτής, η καταγγέλλουσα εταιρία, Petra Flasker, προσέφυγε ενώπιον του ΓεΔΕΕ, ζητώντας την ακύρωσή της για τον λόγο ότι η Επιτροπή, χωρίς την επίσημη διαδικασία έρευνας, δεν θα μπορούσε να είναι βέβαιη, αφενός μεν, ότι η χορήγηση των υπό διαχείριση περιουσιακών στοιχείων στη Lekarna Ljubljana δεν θα οδηγούσε σε κρατική ενίσχυση, αφετέρου δε, ότι η ενίσχυση αυτή ήταν συμβατή.

Το ΓεΔΕΕ επισήμανε ότι οι υφιστάμενες ενισχύσεις υπόκεινται στη συνεχή επανεξέταση που προβλέπεται στο άρθρο 108 παρ. 1 της ΣΛΕΕ και πρέπει να θεωρούνται νόμιμες για όσο διάστημα η Επιτροπή δεν διαπιστώνει ότι είναι μη συμβατές. Όταν η Επιτροπή λαμβάνει καταγγελία για εικαζόμενη παράνομη ενίσχυση, χαρακτηρίζοντας το καταγγελλόμενο μέτρο ως υφιστάμενη ενίσχυση, χωρίς να το υποβάλλει στη διαδικασία του άρθρου 108 παρ. 1 ΣΛΕΕ, ουσιαστικά αρνείται σιωπηρά να κινήσει τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 108 παρ. 2 ΣΛΕΕ. Ωστόσο, όταν η Επιτροπή εξετάζει ένα μέτρο υπό το πρίσμα των άρθρων 107 και 108 ΣΛΕΕ και όταν, μετά την προκαταρκτική εξέταση αντιμετωπίζει δυσκολίες ή αμφιβολίες είτε όσον αφορά τον χαρακτηρισμό του μέτρου αυτού ως κρατικής ενίσχυσης είτε ως προς τον χαρακτηρισμό του ως υφιστάμενης ή νέας ενίσχυσης, είτε όσον αφορά τη συμβατότητά του, απαιτείται να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας.

Εν προκειμένω, το ΓεΔΕΕ διαπίστωσε ότι, ενώ η προσβαλλόμενη απόφαση, όσον αφορά την παραχώρηση χρήσης των υπό διαχείριση περιουσιακών στοιχείων στη Lekarna Ljubljana ο.p. και στη Lekarna Ljubljana μετά το 1979, αναφέρεται απλώς στον ισχυρισμό των σλοβενικών αρχών ότι όλα αυτά τα περιουσιακά στοιχεία αποκτήθηκαν υπό συνθήκες αγοράς, από τα προσκομιζόμενα στοιχεία προκύπτει μια κατάσταση που είναι ασαφής ως προς τη φύση και το καθεστώς των υπό διαχείριση περιουσιακών στοιχείων της Lekarna Ljubljana. Συνεπώς, η Επιτροπή όφειλε να διερευνήσει περαιτέρω το ζήτημα, αναζητώντας η ίδια και όχι η καταγγέλλουσα όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και διευκρινίσεις από τη Σλοβενία, προκειμένου να αποδείξει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι το επίμαχο μέτρο συνιστά υφιστάμενη ενίσχυση, εκμεταλλευόμενη τις εκτεταμένες εξουσίες που της απονέμουν η ΣΛΕΕ και ο διαδικαστικός Καν. 2015/1589.

Ως εκ τούτου, το ΓεΔΕΕ έκρινε ότι η Επιτροπή αντιμετώπισε σοβαρές δυσχέρειες κατά την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης και, άρα, όφειλε να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας. Στη βάση αυτή το ΓεΔΕΕ έκανε δεκτή την προσφυγή της Petra Flasker και ακύρωσε την απόφαση της Επιτροπής.

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=DDC62991BE0D62AB44B49B19D02AE8AA?text=&docid=258345&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=452369
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.