Αγγλικά

02/09/2021 Έννοια σοβαρών δυσχερειών κατά την αξιολόγηση ενός μέτρου – ΔΕΕ C‑57/19 P

Για τη διαπίστωση της ύπαρξης σοβαρών δυσχερειών που αντιμετωπίζει η Επιτροπή κατά την εξέταση της συμβατότητας ενός μέτρου κρατικής ενίσχυσης δεν μπορεί να λαμβάνεται υπόψη η μεγάλη διάρκεια του προ της κοινοποίησης σταδίου, αφού κατά το στάδιο αυτό το επίμαχο μέτρο δεν έχει ακόμα την οριστική του μορφή
H Tempus Energy Ltd και η Tempus Energy Technology Ltd (από κοινού καλούμενες Tempus Energy) διαθέτουν άδεια προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και εκμεταλλεύονται εμπορικά μια τεχνολογία διαχείρισης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, γνωστή και ως «ανταπόκριση στη ζήτηση» (DSR), την οποία παρέχουν σε ιδιώτες και επαγγελματίες.

Το Ηνωμένο Βασίλειο εγκαθίδρυσε αγορά δυναμικότητας (“capacity market”), χορηγώντας στους προμηθευτές επάρκειας ισχύος αμοιβή έναντι της δέσμευσής τους να προμηθεύουν ηλεκτρική ενέργεια ή να μειώνουν ή να μεταθέτουν χρονικά την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε περιόδους αιχμής στο δίκτυο. Σκοπός του καθεστώτος αυτού είναι να διασφαλίζεται ο απρόσκοπτος εφοδιασμός του δικτύου με ηλεκτρική ενέργεια.

Ειδικότερα, όσον αφορά τη λειτουργία της αγοράς δυναμικότητας, η απαιτούμενη ποσότητα ισχύος ενέργειας ορίζεται σε κεντρικό επίπεδο και η αγορά καθορίζει, μέσω δημοπρασιών, την κατάλληλη τιμή για την προμήθεια της αντίστοιχης ποσότητας. Κάθε χρόνο διενεργείται μειοδοτική δημοπρασία για την παράδοση της απαιτούμενης επάρκειας ισχύος μετά από μια τετραετία (δημοπρασία T-4). Άλλη δημοπρασία πραγματοποιείται κατά το έτος που προηγείται του έτους παράδοσης του αντικειμένου των κύριων δημοπρασιών (δημοπρασία T-1). Ορισμένη επάρκεια ισχύος αφαιρείται συστηματικά από τις δημοπρασίες T‑4 με σκοπό την «αποκλειστική διάθεσή της» στις δημοπρασίες T‑1, βάσει υπολογισμού της «οικονομικά αποδοτικής» DSR που θα μπορούσε να συμμετάσχει στις δημοπρασίες T‑1.

Στη συνέχεια, συνάπτεται με τους υπερθεματιστές-προμηθευτές επάρκειας ισχύος σύμβαση στην τιμή εκκαθάρισης, η οποία είναι η χαμηλότερη τιμή που καθορίζεται κατά το πέρας της μειοδοτικής δημοπρασίας. Η διάρκεια των συμβάσεων επάρκειας ισχύος, για τις οποίες υποβάλλουν προσφορές οι συμμετέχοντες, ποικίλλει.

Το κόστος της χρηματοδότησης της αμοιβής των προμηθευτών επάρκειας ισχύος καλύπτεται από το σύνολο των πιστοποιημένων προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας. Η εισφορά των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας καθορίζεται ανάλογα με το μερίδιο αγοράς, το οποίο κατέχουν, και υπολογίζεται βάσει της ζήτησης που καταγράφεται μεταξύ των ωρών 16:00 και 19:00 εβδομαδιαίως, από τον Νοέμβριο έως τον Φεβρουάριο, προκειμένου οι προμηθευτές να έχουν κίνητρο για μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας από τους πελάτες τους, κατά τις περιόδους στις οποίες η ζήτηση είναι γενικώς στο υψηλότερο επίπεδο.

To HB, πριν θέσει σε εφαρμογή την αγορά δυναμικότητας, κοινοποίησε το προπεριγραφόμενο καθεστώς στην Επιτροπή, η οποία αποφάσισε να μην κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας, κρίνοντας ότι το επίμαχο μέτρο ήταν συμβατό, επειδή πληρούσε τα κριτήρια του σημείου 3.9 των Κατευθυντήριων Γραμμών για την ενέργεια και το περιβάλλον 2014 (SA.35980/2014).

Κατά της απόφασης αυτής προσέφυγε ενώπιον του ΓεΔΕΕ η Tempus λόγω παραβίασης του άρθρου 108 παρ. 2 ΣΛΕΕ και πλημμελούς αιτιολογίας εκ μέρους της Επιτροπής. Η προσφυγή αυτή έγινε δεκτή από το ΓεΔΕΕ το οποίο έκρινε ότι, αφενός, η διάρκεια και οι όλες περιστάσεις του προ της κοινοποίησης σταδίου και, αφετέρου, το ελλιπές και ανεπαρκές περιεχόμενο της επίδικης απόφασης λόγω της πλημμελούς διερεύνησης από την Επιτροπή, κατά το στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης, ορισμένων πτυχών της αγοράς επάρκειας ισχύος συγκροτούσαν ένα σύνολο αντικειμενικών και συγκλινουσών ενδείξεων που κατέτειναν στο συμπέρασμα ότι η απόφαση εκείνη είχε εκδοθεί παρά την ύπαρξη αμφιβολιών, οι οποίες θα έπρεπε να έχουν οδηγήσει την Επιτροπή να κινήσει τη διαδικασία του άρθρου 108 παρ. 2 ΣΛΕE. Συνεπώς, το ΓεΔΕΕ ακύρωσε την απόφαση της Επιτροπής και καταδίκασε την τελευταία στα δικαστικά έξοδα (ΓεΔΕΕ T‑793/14).

Στη συνέχεια, η Επιτροπή άσκησε αίτησε αναίρεσης ενώπιον του ΔΕΕ κατά της απόφασης του ΓεΔΕΕ λόγω εσφαλμένης ερμηνείας του άρθρου 108 παρ. 2 ΣΛΕΕ και του εφαρμοζόμενου στην υπό κρίση περίπτωση διαδικαστικού Κανονισμού 659/1999 σχετικά με την έννοια των σοβαρών δυσχερειών.

Όσον αφορά τη λήψη υπόψη από το ΓεΔΕΕ της διάρκειας του προ της κοινοποίησης σταδίου, το ΔΕΕ επισήμανε, αρχικά, ότι είναι πιθανόν η Επιτροπή και το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος να συζητούν, στη διάρκεια του σταδίου αυτού, μεταξύ άλλων και το κατά πόσον το μέτρο ενίσχυσης του οποίου σχεδιάζεται η κοινοποίηση είναι συμβατό. Ωστόσο, η οριστική εξέταση της συμβατότητας αυτού του μέτρου μπορεί να ξεκινήσει μόνον αφότου αυτό λάβει την τελική του μορφή, δηλαδή κατά το χρονικό σημείο της κοινοποίησής του στην Επιτροπή. Ως εκ τούτου, δεν είναι δυνατόν η διάρκεια και οι περιστάσεις του προ της κοινοποίησης σταδίου να αποτελούν ενδείξεις περί δυσχερειών που τυχόν προκαλεί το μέτρο που κοινοποιήθηκε μεταγενέστερα. Πράγματι, είναι πιθανόν, μετά από ένα προ της κοινοποίησης στάδιο που έχει διαρκέσει πολύ, το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος να αξιοποίησε αυτήν την επικοινωνία με την Επιτροπή, προκειμένου να τροποποιήσει το σχεδιαζόμενο μέτρο κατά τρόπο ώστε να επιλύσει κάθε ζήτημα το οποίο θα μπορούσε να θέτει το μέτρο στην αρχικώς σχεδιαζόμενη μορφή του και, συνεπώς, να μην εγείρει στην τελική του μορφή πλέον καμία αμφιβολία ή δυσχέρεια.

Περαιτέρω, το ΔΕΕ σημείωσε ότι η πολυπλοκότητα ενός μέτρου ενίσχυσης, αν και συγκαταλέγεται μεταξύ των περιστάσεων που χαρακτηρίζουν την εκάστοτε υπόθεση και μπορούν να δικαιολογήσουν μεγάλη διάρκεια του προκαταρκτικού σταδίου εξέτασης, δεν συνεπάγεται ότι η Επιτροπή πρέπει οπωσδήποτε να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας. Αντίστοιχα, η Επιτροπή δεν υποχρεούται να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας ούτε για τον λόγο και μόνον ότι το κοινοποιηθέν μέτρο είναι νέο, υπό την έννοια ότι δεν έχει εξετάσει κάποιο ανάλογο μέτρο στο παρελθόν.

Τέλος, αναφορικά με τα στοιχεία που αποδεικνύουν την ύπαρξη αμφιβολιών, το ΔΕΕ παρατήρησε ότι η Επιτροπή δεν είναι υποχρεωμένη να αναζητεί άλλα στοιχεία πέραν εκείνων που έχουν τεθεί υπόψη της, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα μεταφερόταν ουσιαστικά το βάρος απόδειξης περί ύπαρξης αμφιβολιών από τον αιτούντα την ακύρωση διάδικο στο θεσμικό όργανο.

Κατόπιν των ανωτέρω, το ΔΕΕ έκρινε ότι το ΓεΔΕΕ υπέπεσε σε πλάνη περί το δίκαιο και, συνεπώς, αναίρεσε την απόφασή του, καταδικάζοντας την Tempus Energy στα δικαστικά έξοδα της Επιτροπής.

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=245522&pageIndex=0&doclang=EL&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=10027771
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.