Αγγλικά

27/05/2021 Έγκριση ελληνικού σχεδίου αξιολόγησης καθεστώτος βάσει ΓΑΚ – SA.61580

Η Επιτροπή ενέκρινε το σχέδιο αξιολόγησης του καθεστώτος ενισχύσεων βάσει του ΓΑΚ 651/2014 για την Επιχειρηματικότητα των Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων
Η Ελλάδα υπέβαλε συνοπτικές πληροφορίες, σύμφωνα με το άρθρο 11 στοιχείο α του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού 651/2014, για την ενσωμάτωση του σχεδίου αξιολόγησης του καθεστώτος ενισχύσεων για την Επιχειρηματικότητα των Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων (ΜΜΕ) (SA.55082/2019, όπως τροποποιήθηκε με το SA.61585/2021) στο εγκεκριμένο σχέδιο αξιολόγησης για το καθεστώς ενισχύσεων «Γενική Επιχειρηματικότητα» του Ν. 4399/2016 βάσει του ΓΑΚ 651/2014 (SA.47412/2018) και για την αύξηση του προϋπολογισμού του καθεστώτος για την Επιχειρηματικότητα των ΜΜΕ και την παράταση της διάρκειας ισχύος του από το 2019 έως το τέλος του 2021.

Ειδικότερα, ο μέσος ετήσιος προϋπολογισμός του καθεστώτος για την Επιχειρηματικότητα των ΜΜΕ θα ανέρχεται πλέον σε 770 εκατομμύρια ευρώ (ισοδύναμο με 257 εκατ. ευρώ τον χρόνο) από 666 εκατ. ευρώ που ίσχυε προηγουμένως, οπότε, βάσει του άρθρου 1 παρ. 2α του ΓΑΚ 651/2014, λόγω υπέρβασης του ορίου των 150 εκατ. ευρώ μετά την παρέλευση εξαμήνου από την έναρξη ισχύος του μέτρου, απαιτείται η κοινοποίηση και έγκριση σχεδίου αξιολόγησης, ώστε το καθεστώς να εξακολουθεί να εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ΓΑΚ 651/2014.

Πρόκειται για ένα σημαντικό ελληνικό καθεστώς περιφερειακών επενδυτικών ενισχύσεων που στοχεύει να συμβάλει στη μείωση του επενδυτικού χάσματος και στην αύξηση της απασχόλησης στη χώρα. Το καθεστώς αφορά μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας και δραστηριοποιούνται στους τομείς της μεταποίησης και των διεθνώς εμπορεύσιμων υπηρεσιών και προϊόντων που επιτρέπονται από τον ΓΑΚ 651/2014.

Οι κύριοι στόχοι της Επιχειρηματικότητας για Πολύ μικρές και Μικρές επιχειρήσεις είναι:

    • ενίσχυση των λιγότερο ευνοημένων περιοχών της χώρας

    • αύξηση της απασχόλησης

    • αύξηση της δικτύωσης

    • προώθηση της ανάπτυξης των επιχειρήσεων

    • προώθηση της τεχνολογικής αναβάθμισης

    • προώθηση της δημιουργίας μιας νέας διεθνούς προβολής εθνικής επωνυμίας

    • ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στους τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας και γνώσης

    • αναβάθμιση κατά μήκος των αλυσίδων αξίας προς την παραγωγή πιο σύνθετων προϊόντων και προσφοράς καλύτερων υπηρεσιών

    • προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων

Το καθεστώς οργανώνεται σε δύο μέρη: ένα γενικό και ένα ειδικότερο. Σύμφωνα με το γενικό μέρος, μπορούν να χορηγηθούν τα ακόλουθα κίνητρα: οικονομική επιχορήγηση έως και 70% του συνολικού επιτρεπόμενου ποσού ενίσχυσης, ελαφρύνσεις φόρου εισοδήματος, επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (είτε με τη μορφή φοροαπαλλαγής είτε με τη μορφή χρηματοδοτικής επιχορήγησης σε δόσεις), επιδοτήσεις μισθού (με τη μορφή χρηματοδοτικής επιχορήγησης σε δόσεις). Σύμφωνα με το ειδικό μέρος, μπορεί να χορηγείται οικονομική επιχορήγηση έως και 100% του συνολικού επιτρεπόμενου ποσού ενίσχυσης με βάση είτε τη γεωγραφική θέση είτε τη μορφή/απόδοση της επιχείρησης.

Η μέγιστη ένταση της ενίσχυσης λαμβάνει υπόψη τα διαφορετικά επίπεδα οικονομικής ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών, βάσει του ελληνικού χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων 2017-2020 που παρατάθηκε έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021. Ειδικότερα, η μέγιστη ένταση ενίσχυσης κυμαίνεται από 25% έως 35% για τις περιοχές «α» και από 10% έως 20% για τις περιοχές «γ».

Η επιλογή των δικαιούχων γίνεται μέσω δημοσίευσης τακτικών προκηρύξεων για υποβολή αιτήσεων. Κάθε επιλογή έργου βασίζεται σε κριτήρια που καθορίζονται και δημοσιεύονται εκ των προτέρων.

Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές, το προβλεπόμενο πρόγραμμα για την αξιολόγηση αποτελείται από τις ακόλουθες φάσεις:

    1. Προκαταρκτική ανάλυση των συλλεχθέντων δεδομένων της έρευνας: Αύγουστος 2021

    2. Ενοποιημένη έκδοση του σχεδίου αξιολόγησης και για τα δύο προγράμματα και την 1η ετήσια έκθεση: Δεκέμβριος 2021

    3. 2η ετήσια έκθεση - πρώιμα αποδεικτικά στοιχεία της αξιολόγησης: Οκτώβριος 2022

    4. Τελική έκθεση αξιολόγησης: Απρίλιος 2023.

Κατά τα λοιπά θα εφαρμοστούν όσα προβλέπονται στο σχέδιο αξιολόγησης για το καθεστώς «Γενική Επιχειρηματικότητα» (SA.47412/2018).

Η Επιτροπή έκρινε ότι το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα είναι εύλογο λόγω των χαρακτηριστικών του σχετικού καθεστώτος και των σχετικών περιόδων υλοποίησης για έργα που χρηματοδοτούνται βάσει του καθεστώτος. Περαιτέρω, η Επιτροπή έκρινε ότι η Ελλάδα παρείχε επαρκείς πληροφορίες από τις οποίες προκύπτει η ομοιότητα των δύο καθεστώτων (Γενική Επιχειρηματικότητα και Επιχειρηματικότητα για τις ΜΜΕ), ώστε να μπορεί να εφαρμοσθεί αναλογικά το εγκεκριμένο σχέδιο αξιολόγησης το οποίο πληροί όλες τις σχετικές απαιτήσεις που ορίζονται στον ΓΑΚ 651/2014, έχει θεσπιστεί σύμφωνα με την κοινή μεθοδολογία που προτείνεται στο έγγραφο εργασίας και είναι κατάλληλο, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων του μεγάλου μεγέθους του καθεστώτος ενισχύσεων που πρόκειται να αξιολογηθεί.

Συνεπώς, η Επιτροπή ενέκρινε το επίμαχο σχέδιο αξιολογήσεις για το ελληνικό καθεστώς περιφερειακών επενδυτικών ενισχύσεων προς ΜΜΕ βάσει ΓΑΚ 651/2014.

Σημειωτέον ότι στην απόφασή της η Επιτροπή δεν αξιολογεί εάν το υπό κρίση καθεστώς τηρεί όλες τις ισχύουσες διατάξεις του ΓΑΚ 651/2014 και, συνεπώς, δεν δημιουργεί νόμιμες προσδοκίες, ούτε προδικάζει τη θέση που μπορεί να λάβει η Επιτροπή σχετικά με τη συμμόρφωση του καθεστώτος ενισχύσεων με τον ΓΑΚ 651/2014 κατά την παρακολούθησή του, ή την αξιολόγηση καταγγελιών κατά ατομικής ενίσχυσης που χορηγείται βάσει αυτού του καθεστώτος.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.61580 (2021) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού της Επιτροπής, αφού επιλυθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/202125/292146_2287862_115_2.pdf
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.