Αγγλικά

09/06/2021 Προϋποθέσεις συμβατότητας βάσει του άρθρου 107 παρ. 2β ΣΛΕΕ  ΓεΔΕΕ T-665/20

Κατά τον υπολογισμό της αποζημίωσης που χορηγείται βάσει του άρθρου 107 παρ. 2β ΣΛΕΕ σε επιχειρήσεις για τις ζημίες που υπέστησαν λόγω κορωνοϊού, η Επιτροπή δεν μπορεί να λαμβάνει υπόψη τις ζημίες των δικαιούχων που οφείλονται σε προγενέστερα ή ανεξάρτητα της πανδημίας γεγονότα, όπως τα πρόσθετα έξοδα στα οποία υποβλήθηκε μια επιχείρηση λόγω παράτασης της διαδικασίας αφερεγγυότητάς της
Η αεροπορική εταιρία Condor Flugdienst GmbH (στο εξής: Condor) με έδρα τη Γερμανία αντιμετώπισε χρηματοοικονομικές δυσχέρειες, οι οποίες προκλήθηκαν από την εκκαθάριση της εταιρίας Thomas Cook, στην οποία ανήκε. Έτσι, από τον Σεπτέμβριο του 2019 υποβλήθηκε σε διαδικασία αφερεγγυότητας, στο πλαίσιο της οποίας προβλέφθηκε η πώλησή της σε νέο επενδυτή με σκοπό την αναδιάρθρωσή της. Αμέσως μετά, η Γερμανία χορήγησε ad hoc ενίσχυση υπέρ της Condor υπό μορφή δανείου διάσωσης, ύψους 380 εκ. ευρώ, μαζί με κρατική εγγύηση, η οποία εγκρίθηκε από την Επιτροπή (SA. 55394/2019).

Τον Απρίλιο του 2020, η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή δεύτερη ad hoc ενίσχυση υπέρ της Condor υπό τη μορφή δύο δανείων με εγγύηση του γερμανικού Δημοσίου και με επιδοτούμενο επιτόκιο, προκειμένου να αποζημιωθεί η Condor για τις ζημίες που υπέστη λόγω της ματαίωσης και του επαναπρογραμματισμού των πτήσεών της κατόπιν της επιβολής ταξιδιωτικών περιορισμών που θέσπισε η Γερμανία λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Η Επιτροπή έκρινε, κατά την προκαταρκτική διαδικασία έρευνας, ότι το επίμαχο μέτρο συνιστούσε συμβατή κρατική ενίσχυση βάσει του άρθρου 107 παρ. 2β (SA. 56867/2020). Ειδικότερα, ως προς τον υπολογισμό των ζημιών της Condor, η Επιτροπή έλαβε υπόψη της αφενός τη διαφορά μεταξύ των προβλέψεων σε σχέση με τα κέρδη προ φόρων για την περίοδο από Μάρτιο έως Δεκέμβριο 2020 που πραγματοποιήθηκαν πριν και μετά την ανακοίνωση των ταξιδιωτικών περιορισμών, και αφετέρου, τα πρόσθετα έξοδα στα οποία υποβλήθηκε η Condor λόγω της παράτασης της διαδικασίας αφερεγγυότητας. Τα πρόσθετα έξοδα προέκυψαν, κατά την Επιτροπή, από την αποτυχία πώλησης της Condor και την επακόλουθη παράταση της αφερεγγυότητάς της.

Στη συνέχεια, η αεροπορική εταιρία Ryanair προσέφυγε στο ΓεΔΕΕ ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της Επιτροπής λόγω ανεπαρκούς αιτιολογίας όσον αφορά τον συνυπολογισμό των εξόδων από την παράταση της αφερεγγυότητας στις ζημίες της Condor λόγω κορωνοϊού.

Το ΓεΔΕΕ, σημείωσε, καταρχάς, ότι, όταν το οικείο κράτος μέλος χορηγεί ενίσχυση κατ’ άρθρο 107 παρ. 2β ΣΛΕΕ, πρέπει να περιορίζει το ποσό της αποζημίωσης στο ύψος που είναι αναγκαίο για την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν οι δικαιούχοι του επίμαχου μέτρου και οι οποίες πρέπει να απορρέουν άμεσα από το έκτακτο γεγονός και χωρίς να εξαρτώνται από την παρεμβολή άλλων αιτιών. Θα πρέπει, δηλαδή, να υφίσταται άμεση σχέση μεταξύ αιτίας και ζημίας. Έτσι, οι ενισχύσεις που υπερβαίνουν το ύψος των ζημιών που προκλήθηκαν από το έκτακτο γεγονός δεν εμπίπτουν στο άρθρο 107 παρ. 2β ΣΛΕΕ. Εν προκειμένω, το ΓεΔΕΕ διαπίστωσε ότι σκοπός της επίμαχης ενίσχυσης ήταν η αποζημίωση της Condor για τις ζημίες που προκλήθηκαν άμεσα από τη ματαίωση και τον επαναπρογραμματισμό των πτήσεων λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών που της επιβλήθηκαν στο πλαίσιο της πανδημίας του κορωνοϊού και όχι για όλες τις ζημίες που συνδέονταν γενικότερα με την πανδημία.

Συνεπώς, το ΓεΔΕΕ έκρινε ότι η Επιτροπή όφειλε να αποδείξει ότι η αιτία των επιπλέον εξόδων, στα οποία υποβλήθηκε η Condor λόγω της παράτασης της διαδικασίας αφερεγγυότητας, ήταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που της επιβλήθηκαν. Ωστόσο, το ΓεΔΕΕ διαπίστωσε ότι η Επιτροπή απλώς θεώρησε «θεμιτό» να τα συμπεριλάβει στις ζημίες της Condor, επειδή αυτά δεν ήταν προβλέψιμα κατά τον χρόνο που πραγματοποιήθηκαν οι προβλέψεις σε σχέση με τα κέρδη προ φόρων μετά την εμφάνιση της πανδημίας.

Περαιτέρω, το ΓεΔΕΕ, έλαβε υπόψη του το γεγονός πως δεν αποδείχθηκε ούτε εάν η πώληση της Condor απέτυχε εξαιτίας της ματαίωσης και του επαναπρογραμματισμού των πτήσεων εξαιτίας των ταξιδιωτικών περιορισμών λόγω κορωνοϊού. Επ’ αυτού το ΓεΔΕΕ διαπίστωσε ότι, σύμφωνα με την προσβαλλόμενη απόφαση, η διαδικασία αφερεγγυότητας οφειλόταν στις χρηματοοικονομικές δυσχέρειες που αντιμετώπιζε η Condor πριν από την εμφάνιση της πανδημίας. Τέλος, το ΓεΔΕΕ σημείωσε ότι η Επιτροπή όφειλε να διευκρινίσει στην απόφασή της τον τρόπο με τον οποίο αποτίμησε τα επιπλέον έξοδα.

Βάσει των ανωτέρω, το ΓεΔΕΕ έκρινε ότι η προσβαλλόμενη απόφαση είναι ανεπαρκώς αιτιολογημένη, με αποτέλεσμα το ΓεΔΕΕ να μην είναι σε θέση να ελέγξει εάν η Επιτροπή αντιμετώπισε σοβαρές δυσχέρεις και, άρα, εάν όφειλε να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας. Συνεπώς, το ΓεΔΕΕ ακύρωσε την απόφαση της Επιτροπής, αλλά, λαμβάνοντας υπόψη ότι η αμφισβήτηση της νομιμότητας των επίμαχων ενισχύσεων θα είχε ιδιαιτέρως επιζήμιες συνέπειες στην ήδη πληγείσα από την πανδημία γερμανική οικονομία, αποφάσισε να αναστείλει τα αποτελέσματα της ακύρωσης της απόφασης της Επιτροπής για δύο μήνες, έως ότου η τελευταία εκδώσει νέα απόφαση ή και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, σε περίπτωση που αυτή αποφασίσει να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας.

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=1B29D378DEC32B019E6542614C36B7E5?text=&docid=242384&pageIndex=0&doclang=el&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=4345128
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.