Αγγλικά

04/12/2020 Μη συμβατό το καθεστώς ενισχύσεων της Ελεύθερης Ζώνης της Μαδέρας – SA.21259

Η Επιτροπή έκρινε ότι το καθεστώς περιφερειακών ενισχύσεων ΙΙΙ για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελεύθερη Ζώνη της Μαδέρας δεν εφαρμόστηκε σύμφωνα με τις προηγούμενες αποφάσεις της Επιτροπής και ότι οι μεμονωμένες ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στους δικαιούχους ήταν παράνομες και μη συμβατές, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις περιφερειακές ενισχύσεις 2007-2013 και, συνεπώς, διέταξε την ανάκτησή τους εντός οκτώ μηνών
Από το 1987, η Επιτροπή ενέκρινε πολλές φορές διαδοχικές τροποποιήσεις ενός καθεστώτος μείωσης του φόρου εισοδήματος εταιριών που κοινοποιούσε η Πορτογαλία για επιχειρήσεις εγκατεστημένες στην Ελεύθερη Ζώνη της απομακρυσμένης περιοχής της Μαδέρας.

Το καθεστώς της Ελεύθερης Ζώνης της Μαδέρας είναι ένα καθεστώς περιφερειακών λειτουργικών ενισχύσεων με τη μορφή α) μείωσης του φόρου εισοδήματος εταιριών για τα κέρδη που προκύπτουν από δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στην περιοχή της Μαδέρας, β) άλλων μειώσεων φόρου, όπως απαλλαγές από δημοτικούς και τοπικούς φόρους, καθώς και γ) απαλλαγής από φόρο μεταβίβασης ακινήτων για την ίδρυση επιχείρησης στην ελεύθερη ζώνη της Μαδέρας. Στόχος αυτού του καθεστώτος είναι να προσελκύσει επενδύσεις και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας στη Μαδέρα.

Προκειμένου να εξασφαλισθεί αυτός ο σκοπός, οι εγκριτικές αποφάσεις της Επιτροπής έθεταν ως προϋπόθεση ότι η ενίσχυση χορηγείται σε εταιρίες που αναπτύσσουν οικονομική δραστηριότητα και δημιουργούν πραγματικές θέσεις εργασίας στην εν λόγω περιοχή.

Το Καθεστώς III ίσχυσε μέχρι το 2014 και ακολουθήθηκε από το καθεστώς IV που ισχύει έως το τέλος του 2020.

Στο πλαίσιο του ελέγχου που κάθε χρόνο διενεργεί η Επιτροπή, επιλέγοντας ορισμένα μέτρα ενισχύσεων, προκειμένου να διαπιστώσει εάν τα κράτη μέλη εφαρμόζουν ορθά τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, η Επιτροπή ζήτησε πληροφορίες από την Πορτογαλία σχετικά με την εφαρμογή του καθεστώτος Ελεύθερης Ζώνης της Μαδέρας που εφαρμόστηκε το 2012 και το 2013. Οι εν λόγω πληροφορίες οδήγησαν την Επιτροπή να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας σχετικά με το καθεστώς ΙΙΙ, προκειμένου να διαπιστώσει εάν αυτό είχε εφαρμοστεί σύμφωνα με τις προηγούμενες αποφάσεις της Επιτροπής του 2007 (N 421/2006) και του 2013 (SA.34160) και, γενικότερα, με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.

Σε αυτές τις αποφάσεις, η Επιτροπή είχε συνδέσει ρητά το ποσό της ενίσχυσης που μπορούσε να χορηγηθεί ανά δικαιούχο με τον αριθμό των θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν ή διατηρήθηκαν στη Μαδέρα. Επιπλέον, τα κέρδη στα οποία θα μπορούσε να εφαρμοστεί η μείωση του φόρου εισοδήματος έπρεπε να προέρχονται από δραστηριότητες που πραγματοποιούνται αποτελεσματικά και ουσιαστικά στη Μαδέρα.

Μετά την επίσημη διαδικασία έρευνας, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι:

α. ο αριθμός των θέσεων εργασίας που έλαβε υπόψη η Πορτογαλία για τον υπολογισμό του ποσού της ενίσχυσης στο πλαίσιο του καθεστώτος περιλάμβανε θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν εκτός της επίμαχης Ζώνης ή ακόμη και εκτός της ΕΕ. Επιπλέον, οι θέσεις μερικής απασχόλησης ελήφθησαν υπόψη ως πλήρους απασχόλησης και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου υπολογίστηκαν ως εργαζόμενοι σε περισσότερες από μία εταιρίες που επωφελήθηκαν από το καθεστώς,

β. η μείωση του φόρου δεν περιορίστηκε μόνο σε εκείνα τα κέρδη που συνδέονται με δραστηριότητες που πραγματοποιούνται αποτελεσματικά και ουσιαστικά στη Μαδέρα, αλλά επεκτάθηκε και σε κέρδη που προέρχονταν από άλλες δραστηριότητες.

Κατόπιν των ανωτέρω, η Επιτροπή έκρινε ότι το επίμαχο καθεστώς, όπως εφαρμόστηκε, δεν ήταν σύμφωνο με τις αποφάσεις της Επιτροπής του 2007 και του 2013 και ότι οι μεμονωμένες ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στους δικαιούχους βάσει αυτού του καθεστώτος ήταν παράνομες και μη συμβατές σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις περιφερειακές ενισχύσεις 2007-2013. Συνακόλουθα, οι ενισχύσεις αυτές πρέπει να ανακτηθούν σε διάστημα οκτώ μηνών αντί της συνήθους περιόδου τεσσάρων μηνών που εφαρμόζεται, δεδομένων των ειδικών συνθηκών υπό τις οποίες λειτουργεί η Ελεύθερη Ζώνη της Μαδέρας.

Οι εταιρίες, στις οποίες αφορά η ανάκτηση, είναι εκείνες που (i) έλαβαν περισσότερα από 200.000 ευρώ στο πλαίσιο του επίμαχου καθεστώτος ενίσχυσης και (ii) δεν μπορούν να αποδείξουν ότι τα φορολογητέα κέρδη τους ή οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται συνδέονται με τις δραστηριότητες που εκτελούνται αποτελεσματικά στη συγκεκριμένη περιοχή.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.21259 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_2314
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.