Αγγλικά

25/06/2020 Έγκριση μέτρου ανακεφαλαιοποίησης της Lufthansa λόγω κορωνοϊού – SA.57153

Η Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με το Προσωρινό Πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων λόγω κορωνοϊού 2020, το γερμανικό μέτρο ανακεφαλαιοποίησης της Deutsche Lufthansa AG (DLH)
Η Γερμανία σχεδιάζει να συνεισφέρει 6 δισεκατομμύρια ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση της Deutsche Lufthansa AG (DLH), μητρικής εταιρίας του Ομίλου Lufthansa. Το μέτρο ανακεφαλαιοποίησης αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου πακέτου στήριξης που περιλαμβάνει, ακόμη, κρατική εγγύηση για δάνειο, ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, που η Γερμανία σκοπεύει να χορηγήσει στην DLH ως μεμονωμένη ενίσχυση βάσει του γερμανικού καθεστώτος που εγκρίθηκε από την Επιτροπή (SA.56714/2020).

Το κοινοποιηθέν σχέδιο ανακεφαλαιοποίησης περιλαμβάνει:

(i) εισφορά κεφαλαίου, ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, μέσω της απόκτησης νέων μετοχών από το Δημόσιο, που αντιστοιχεί στο 20% του μετοχικού κεφαλαίου της DLH,

(ii) 4,7 δισ. ευρώ “σιωπηλή συμμετοχή” (“silent participation” - δηλαδή συμμετοχή στο κεφάλαιο της επιχείρησης χωρίς να αποκτάται δικαίωμα ψήφου ή δικαίωμα καθορισμού των μετοχών της εν λόγω επιχείρησης) με τα χαρακτηριστικά ενός μη μετατρέψιμου μετοχικού τίτλου,

(iii) 1 δισ. ευρώ “σιωπηλή συμμετοχή” μέσω ενός μετατρέψιμου χρεωστικού μέσου.

Η ανακεφαλαιοποίηση θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (Wirtschaftsstabilisierungsfond), ένα ειδικό ταμείο που ιδρύθηκε από τη Γερμανία, προκειμένου να παράσχει οικονομική υποστήριξη σε γερμανικές εταιρίες που επλήγησαν από το ξέσπασμα του κορωνοϊού.

Η DLH διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη γερμανική οικονομία, ιδίως επειδή εξασφαλίζει βασικές υπηρεσίες συνδεσιμότητας εντός της Γερμανίας μέσω ενός εκτεταμένου εγχώριου δικτύου πτήσεων. Εξασφαλίζει, επίσης, διεθνή συνδεσιμότητα μέσω αεροπορικών εταιρειών δικτύου που βασίζονται σε μεγάλους κόμβους, όπως τα αεροδρόμια του Μονάχου και της Φρανκφούρτης. Το αεροπορικό φορτίο της DLH συμβάλλει επίσης σημαντικά στο εξωτερικό εμπόριο, στη γερμανική εξαγωγική οικονομία και διασφαλίζει μια σταθερή ροή αγαθών προς όλους τους πολίτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι:
  1. Το μέτρο δεν θα υπερβεί το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της DLH και την αποκατάσταση της κεφαλαιακής της θέσης στο επίπεδο που βρισκόταν πριν από το ξέσπασμα του κορωνοϊού και όχι πλέον αυτού.

  2. Η ενίσχυση θα αποτρέψει την πτώχευση της DLH, η οποία θα είχε σοβαρές συνέπειες στην απασχόληση, στη συνδεσιμότητα και στον όγκο του εξωτερικού εμπορίου της Γερμανίας. Παράλληλα, το κράτος θα λάβει ανάλογη αμοιβή για την επένδυση που θα κάνει, ενώ θα τεθούν σε εφαρμογή και πρόσθετοι μηχανισμοί για να δοθεί κίνητρο στην DLH να εξαγοράσει τη συμμετοχή του κράτους και τις “σιωπηλές συμμετοχές”.

  3. Η Γερμανία υπέβαλε επιχειρηματικό σχέδιο της DLH με χρόνο υλοποίησης έως το 2026 για την αποπληρωμή του δανείου όσο και των μέσων ανακεφαλαιοποίησης. Η Γερμανία δεσμεύτηκε, ακόμη, να καταρτίσει μια αξιόπιστη στρατηγική εξόδου εντός 12 μηνών από τη χορήγηση της ενίσχυσης, εκτός εάν, μέχρι τότε, η παρέμβαση του κράτους μειωθεί κάτω του 25% των ιδίων κεφαλαίων. Περαιτέρω, εάν έξι χρόνια μετά τη λήψη της ενίσχυσης υπάρχει αμφιβολία για την έξοδο του κράτους από το κεφάλαιο της DLH, θα κοινοποιηθεί στην Επιτροπή σχέδιο αναδιάρθρωσης της DLH.

  4. Έως ότου το κράτος αποχωρήσει πλήρως, η DLH υπόκειται σε απαγορεύσεις καταβολής μερισμάτων και εξαγορές μετοχών. Επιπλέον, έως ότου αποπληρωθεί τουλάχιστον το 75% της ανακεφαλαιοποίησης, η αμοιβή για τη διαχείριση θα είναι περιορισμένη και θα απαγορεύονται οι πληρωμές μπόνους. Οι όροι αυτοί αποσκοπούν στην ενθάρρυνση της DLH και των ιδιοκτητών της να αγοράσουν τις μετοχές που ανήκουν στο κράτος μόλις το επιτρέψει η οικονομική της κατάσταση.

  5. Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η DLH δεν επωφελείται αδικαιολόγητα από την ενίσχυση ανακεφαλαιοποίησης, δεν θα της δοθεί η δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την ενίσχυση για τη στήριξη οικονομικών δραστηριοτήτων άλλων εταιριών που της ανήκουν και που αντιμετώπιζαν οικονομικές δυσκολίες πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2019. Επιπλέον, έως ότου αποπληρωθεί τουλάχιστον το 75% της ανακεφαλαιοποίησης, η DLH απαγορεύεται καταρχήν να αποκτήσει μερίδιο άνω του 10% σε ανταγωνιστικές εταιρίες ή άλλους φορείς της ίδιας επιχειρηματικής δραστηριότητας.

  6. Η DLH κατέχει σημαντική θέση στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται. Πριν από το ξέσπασμα του κορωνοϊού, στα αεροδρόμια του Μονάχου και της Φρανκφούρτης δεν υπήρχαν διαθέσιμες θέσεις προσγείωσης και απογείωσης για άλλες αεροπορικές εταιρίες. Ως πρόσθετα μέτρα για τη διατήρηση του ανταγωνισμού, η DLH δεσμεύτηκε να διαθέσει θέσεις προσγείωσης και απογείωσης και άλλα περιουσιακά της στοιχεία στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου σε ανταγωνιστικούς αερομεταφορείς, προκειμένου αυτοί να εισέλθουν σε αυτές τις αγορές, διασφαλίζοντας δίκαιες τιμές και αυξημένη επιλογή για τους ευρωπαίους καταναλωτές.

  7. Η DLH θα πρέπει να δημοσιεύσει πληροφορίες σχετικά με τη χρήση της ληφθείσας ενίσχυσης, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο η ενίσχυση θα στηρίξει τις δραστηριότητές της που σχετίζονται με τις κοινοτικές και εθνικές υποχρεώσεις για τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της Ευρώπης.

Βάσει των ανωτέρω η Επιτροπή ενέκρινε το επίμαχο γερμανικό μέτρο σύμφωνα με το Προσωρινό Πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων λόγω κορωνοϊού 2020.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.57153 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_1179
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.