Αγγλικά

04/10/2019 Έγκριση ελληνικής ενίσχυσης για τον λιμένα της Ηγουμενίτσας – SA.48220

Η Επιτροπή ενέκρινε, με απευθείας εφαρμογή του άρθρου 107 παρ. 3 γ ΣΛΕΕ, τη χρηματοδότηση, ύψους 47,3 εκατομμυρίων ευρώ, για την κατασκευή νέας αποβάθρας στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Τον Μάιο του 2017, η Ελλάδα κοινοποίησε στην Επιτροπή μέτρα χρηματοδότησης για την κατασκευή νέας αποβάθρας στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μέρος της οποίας (ποσό 6,7 εκατ. ευρώ) είχε ήδη χορηγηθεί, μεταξύ των ετών 2011-2016, στον Οργανισμό Λιμένα Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε.) ως διαχειριστή του εν λόγω λιμανιού για τις προπαρασκευαστικές εργασίες, χωρίς, όμως, να κοινοποιηθεί στην Επιτροπή,.

Το συνολικό κόστος της επένδυσης ανέρχεται σε 49,1 εκατ. ευρώ, από τα οποία 47,9 εκατ. ευρώ αφορούν τις οικονομικές δραστηριότητες του λιμένα (47,3 εκατ. ευρώ θα χορηγηθούν με τη μορφή μη επιστρεπτέων επιδοτήσεων, και 0,6 εκατ. ευρώ θα συνεισφέρει η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. από ίδια κεφάλαια), 1.002.000 ευρώ αφορούν τη διαχείριση αρχαιολογικών ευρημάτων που τυχόν θα ανακαλυφθούν κατά την κατασκευή της υποδομής και 201.102 ευρώ τη σύνδεση του λιμένα με το δίκτυο υπηρεσιών κοινής ωφέλειας. Στόχος του έργου είναι η μείωση της συμφόρησης, των επιβλαβών εκπομπών και του κινδύνου ατυχημάτων, με τη μετεγκατάσταση των διεθνών δραστηριοτήτων του λιμένα σε μια νέα προβλήτα έξω από την πόλη της Ηγουμενίτσας. Η Ηγουμενίτσα, αν και είναι ένα σχετικά μικρό λιμάνι με περιορισμένο όγκο μεταφορών σε επίπεδο ΕΕ, αποτελεί μέρος του βασικού διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).

Ως προς τα κονδύλια που θα δοθούν για τα αρχαιολογικά έργα και για τη σύνδεση στο δίκτυο δημόσιων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, η Επιτροπή έκρινε ότι αυτά δεν συνιστούν κρατικές ενισχύσεις, καθώς δεν πληρούνται όλα τα κριτήρια του άρθρου 107 παρ. 1 ΣΛΕΕ. Ειδικότερα, ως προς τα αρχαιολογικά ευρήματα, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι αυτά μπορούν να αξιολογηθούν και να συντηρηθούν μόνον από την Ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία και όχι από ιδιώτες, καθώς και ότι η δραστηριότητα της συντήρησης και της αξιοποίησής τους δεν συνιστά, εν προκειμένω, οικονομική δραστηριότητα, αφού δεν πρόκειται να γίνει εμπορική εκμετάλλευσή τους από την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Αναφορικά δε με τη σύνδεση στο δίκτυο υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, η Επιτροπή παρατήρησε ότι πρόκειται για μια μοναδική εκ της φύσεως της υπηρεσία, η οποία δεν ανταγωνίζεται καμία άλλη και προσφέρεται αποκλειστικά από τον αρμόδιο δημόσιο διαχειριστή της υποδομής, που, εν προκειμένω, δεν ασκεί οικονομικές δραστηριότητες. Επομένως, σε αυτές τις περιπτώσεις δεν τίθεται, κίνδυνος στρέβλωσης του ανταγωνισμού.

Όσον αφορά το συνολικό ποσό που θα λάβει η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. ως διαχειριστής του λιμένα (δηλαδή το ποσό των 47,3 εκατ. ευρώ), η Επιτροπή αποφάνθηκε ότι πρόκειται για κρατική ενίσχυση που χορηγήθηκε παράνομα, καθώς δεν ενέπιπτε στο πεδίο εφαρμογής του ΓΑΚ 651/2014 και, επομένως, έπρεπε να κοινοποιηθεί στην Επιτροπή, επειδή η ένταση της ενίσχυσης ξεπερνά το ανώτατο όριο απαλλαγής του άρθρου 56 β ΓΑΚ 651/2014. Ωστόσο, η Επιτροπή τη θεώρησε συμβατή κρατική ενίσχυση και την ενέκρινε σύμφωνα με το άρθρο 107 παρ. 3 γ ΣΛΕΕ, καθώς εκτίμησε ότι η ενίσχυση είναι αναλογική και αναγκαία για την υλοποίηση της επένδυσης, που θα βελτιώσει τις υποδομές των θαλάσσιων μεταφορών, σύμφωνα με τη Στρατηγική της Επιτροπής για τις θαλάσσιες μεταφορές 2009, και θα μειώσει τους κινδύνους για τους επιβάτες, χωρίς να στρεβλώνει αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης δημοσιεύθηκε με τον αριθμό υπόθεσης SA.48220 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/mex_19_6006
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.