Αγγλικά

12/09/2019 Επικύρωση απόφασης Επιτροπής για λιθουανικό σταθμό ΥΦΑ – ΓεΔΕΕ T-417/16

Το ΓεΔΕΕ επικύρωσε την απόφαση της Επιτροπής σχετικά με τη συμβατότητα των μέτρων που έλαβε η Λιθουανία για την κατασκευή και λειτουργία ενός τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ)
Το 2012, η Λιθουανία έλαβε μέτρα σχετικά με την κατασκευή και λειτουργία ενός τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ). Το καθεστώς που θέσπισε προέβλεπε α) την καταβολή ειδικής εισφοράς από όλους τους χρήστες του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου, β) την υποχρέωση ορισμένων παραγωγών θέρμανσης και ηλεκτρικής ενέργειας να αγοράζουν μια ελάχιστη υποχρεωτική ποσόστωση εισαγόμενου αερίου μέσω του τερματικού σταθμού ΥΦΑ και γ) την παροχή 100% κρατικής εγγύησης των δανείων που χορηγεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και άλλοι χορηγοί για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του τερματικού σταθμού ΥΦΑ, συνολικού ποσού περίπου 116 εκατομμυρίων ευρώ.

Ειδικότερα, όσον αφορά την ειδική εισφορά, αυτή εισπράττεται από τον φορέα εκμετάλλευσης του δικτύου μεταφοράς και μεταβιβάζεται στην ιδιωτική εταιρία «Klaipėdos Nafta» μετά από έγκριση της εθνικής ρυθμιστικής αρχής, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί μέρος του κόστους κατασκευής του τερματικού σταθμού ΥΦΑ και των σχετικών υποδομών που δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από άλλες πηγές, καθώς και των σταθερών λειτουργικών εξόδων του τερματικού σταθμού. Η εισφορά αυτή προβλέφθηκε ότι θα καταβάλλεται για περίοδο 55 ετών από την έναρξη λειτουργίας του τερματικού σταθμού ΥΦΑ.

Αναφορικά με την υποχρέωση αγοράς αερίου, ο νόμος προβλέπει ότι οι υπόλοιποι καταναλωτές στη Λιθουανία είναι ελεύθεροι να επιλέξουν προμηθευτή φυσικού αερίου. Η υποχρέωση αγοράς βαρύνει συγκεκριμένους παραγωγούς ενέργειας για περίοδο 10 χρόνων ή λιγότερο, εφόσον διαπιστωθεί ότι η ανάπτυξη και η ολοκλήρωση της αγοράς φυσικού αερίου της Λιθουανίας επαρκεί για να εξασφαλιστεί ένα ελάχιστο επίπεδο προμήθειας ενέργειας από τον τερματικό ΥΦΑ σε βαθμό που θα εξασφαλιστεί η σταθερή λειτουργία του.

Υπ’ αυτά τα δεδομένα, η Επιτροπή έκρινε ότι τα επίμαχα μέτρα συνιστούν κρατικές ενισχύσεις που είναι όμως, όσον αφορά τις επενδυτικές ενισχύσεις, συμβατές με απευθείας εφαρμογή του άρθρο 107 παρ. 3γ ΣΛΕΕ και, όσον αφορά τις λειτουργικές ενισχύσεις, συμβατές κατά το Πλαίσιο ΥΓΟΣ 2012. Οι επιχειρήσεις Achemos Grupė UAB και Achema AB ζήτησαν την ακύρωση της εν λόγω απόφασης της Επιτροπής από το ΓεΔΕΕ, επειδή θεώρησαν ότι η Επιτροπή εσφαλμένα έκρινε συμβατές τις επίμαχες ενισχύσεις, καθώς, αφενός μεν η επενδυτική ενίσχυση δεν έχει χαρακτήρα κινήτρου, αφού η δικαιούχος επιχείρηση υποχρεώθηκε από τον νόμο να πραγματοποιήσει το επίμαχο σχέδιο, αφετέρου δε, η μεγάλη διάρκεια παροχής της ΥΓΟΣ για τη διαχείριση του τερματικού σταθμού ΥΦΑ δεν είναι αναγκαία. Ακόμη, οι προσφεύγουσες θεώρησαν ότι το επίμαχο μέτρο οδηγεί σε υπεραντιστάθμιση, καθώς το ποσοστό απόδοσης εύλογου κέρδους θα έπρεπε να έχει καθορισθεί στο ίδιο επίπεδο με το ποσοστό απόδοσης άνευ κινδύνου, δεδομένου ότι η Klaipėdos Nafta δεν φέρει κανέναν εμπορικό κίνδυνο.

Το ΓεΔΕΕ επισήμανε πως το γεγονός ότι η υποχρέωση υλοποίησης του επίμαχου επενδυτικού σχεδίου από την Klaipėdos Nafta επιβλήθηκε βάσει νόμου δεν συνεπάγεται εξ ορισμού την έλλειψη κινήτρου εκ μέρους της εν λόγω εταιρίας. Το κίνητρο προκύπτει από το γεγονός ότι, ελλείψει της σχετικής βάσει νόμου υποχρέωσης, η Klaipėdos Nafta δεν θα προχωρούσε από μόνη της στην υλοποίηση του επίμαχου σχεδίου. Εξάλλου, η χορήγηση κρατικής ενίσχυσης συμπεριλήφθηκε στον εν λόγω νόμο και αποτελούσε απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του σχεδίου. Περαιτέρω, το ΓεΔΕΕ διαπίστωσε ότι η διάρκεια ανάθεσης της ΥΓΟΣ αντιστοιχεί στην περίοδο της λογιστικής απόσβεσης της υποδομής, που συνιστά ένα κύριο στοιχείο του ενεργητικού, και η προκύπτουσα αμοιβή δεν οδηγεί σε υπεραντιστάθμιση, όπως προβλέπεται στο Πλαίσιο ΥΓΟΣ 2012. Τέλος, το ΓεΔΕΕ έκρινε ότι, επειδή μετά τη λήξη της υποχρέωσης αγοράς ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ θα λειτουργεί σε ανταγωνιστική αγορά και η ΥΓΟΣ θα εξακολουθήσει να εφαρμόζεται για τα υπόλοιπα 45 έτη, η Επιτροπή ορθά έκρινε ότι το εύλογο κέρδος του παρόχου της ΥΓΟΣ υπερβαίνει το ποσοστό απόδοσης «άνευ κινδύνου» που ορίζεται στο Πλαίσιο ΥΓΟΣ 2012. Κατόπιν των ανωτέρω το ΓεΔΕΕ απέρριψε την προσφυγή των Achemos Grupė UAB και Achema AB ως αβάσιμη και επικύρωσε την κρίση της Επιτροπής.

http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?language=en&num=T-417/16
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.