Αγγλικά

02/05/2019 Προδικαστική απόφαση για επέκταση καθεστώτος ενισχύσεων – ΔΕΕ C-598/17

Το ΔΕΕ αποφάνθηκε ότι εθνικό δικαστήριο δεν μπορεί να κρίνει μεμονωμένα τη συμβατότητας μιας προϋπόθεσης που εμπεριέχεται σε καθεστώς κρατικών ενισχύσεων, εφόσον αυτή συνδέεται με τον σκοπό και τη λειτουργία του καθεστώτος και, άρα, η Επιτροπή είναι αποκλειστικά αρμόδια να ελέγξει το επίμαχο μέτρο στο σύνολό του
Ο BBB είναι γερμανικός οργανισμός δημοσίου δικαίου με νομική προσωπικότητα. Ο BBB κατέχει όλες τις μετοχές του A-Fonds, οργανισμού επενδύσεων χωρίς νομική προσωπικότητα με έδρα στη Γερμανία. Μέσω του A-Fonds ο ΒΒΒ κατέχει και άλλες μετοχές σε ολλανδικές εταιρίες που υπάγονται στον ολλανδικό νόμο “Wet DB”. Σύμφωνα με αυτόν τον νόμο, νομικό πρόσωπο που είναι εγκατεστημένο στις Κάτω Χώρες και δεν υπόκειται στον εταιρικό φόρο δύναται να αιτηθεί να του επιστραφεί ο φόρος επί των μερισμάτων που του επιβλήθηκε κατά τη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους. Στηριζόμενος στον εν λόγω νόμο, ο BBB ζήτησε από την αρμόδια ολλανδική αρχή να του επιστραφεί ο φόρος επί των μερισμάτων που είχε καταβάλει στην Ολλανδία. Η ολλανδική αρχή απέρριψε το εν λόγω αίτημα, επειδή ο ΒΒΒ δεν πληροί την προϋπόθεση της εγκατάστασης στις Κάτω Χώρες, με αποτέλεσμα να μην δικαιούται να ζητήσει την επιστροφή του φόρου. Στο πλαίσιο της δικαστικής διαμάχης που ακολούθησε, το ολλανδικό Εφετείο υπέβαλε στο ΔΕΕ αίτηση έκδοσης προδικαστικής απόφασης επί του ζητήματος, εάν εθνικό δικαστήριο μπορεί να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής μιας ευνοϊκής για τις εγχώριες επιχειρήσεις ρύθμισης και σε επιχειρήσεις εγκατεστημένες σε άλλο κράτος μέλος εφαρμόζοντας την αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας των κεφαλαίων. Ειδικότερα, το ολλανδικό δικαστήριο διερωτήθηκε, εάν στην περίπτωση κατά την οποία η ολλανδική φορολογική ρύθμιση θεωρηθεί ως υφιστάμενο καθεστώς ενισχύσεων, η δικαστική απόφαση χορήγησης του πλεονεκτήματος αυτού στον BBB, χάριν της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας των κεφαλαίων, συνιστά ενίσχυση βάσει υφιστάμενου καθεστώτος ή νέα ενίσχυση που πρέπει να κοινοποιηθεί στην Επιτροπή.

Το ΔΕΕ έκρινε ότι, όταν οι προϋποθέσεις χορήγησης μιας ενίσχυσης συνδέονται στενά με τον σκοπό και τη λειτουργία αυτής, δεν μπορούν να εκτιμηθούν μεμονωμένα. Επομένως, το ζήτημα του κατά πόσον οι προϋποθέσεις αυτές επηρεάζουν το συμβατό ή μη της ενίσχυσης επαφίεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Επιτροπής υπό τον έλεγχο των δικαστηρίων της Ε.Ε. Εν προκειμένω, η προϋπόθεση περί εγκατάστασης του δικαιούχου, που προβλέπεται από το ολλανδικό καθεστώς επιστροφής φόρου μερισμάτων, φαίνεται να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον σκοπό και τη λειτουργία του επίμαχου μέτρου φοροαπαλλαγής, που συνίσταται στη χορήγηση πλεονεκτήματος αποκλειστικά στις εγχώριες επιχειρήσεις. Επομένως, εφόσον το επίμαχο μέτρο συνιστά καθεστώς ενισχύσεων, ο έλεγχος συμβατότητας θα πρέπει να διενεργηθεί για το σύνολο του μέτρου από την Επιτροπή, που είναι αποκλειστικά αρμόδια κατ’ άρθρο 108 ΣΛΕΕ.

http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?language=el&td=ALL&num=C-598/17
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.