Αγγλικά

29/05/2010 Παρακολούθηση σεμιναρίου κρατικών ενισχύσεων στο ΕΙΡΑ (Μάαστριχτ)
Στις 27 και 28 Μαΐου, το στέλεχος της ΜοΚΕ κ. Δ. Γατίδης παρακολούθησε σεμινάριο σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα των μεταφορών, το οποίο διοργανώθηκε από το ΕΙΡΑ (European Institute of Public Administration) στο Μάαστριχτ (Ολλανδία). Συγκεκριμένα, κατά την πρώτη ημέρα του σεμιναρίου παρουσιάστηκαν θέματα σχετικά με την εφαρμογή των γενικών κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων στον τομέα των μεταφορών (έννοια των υπηρεσιών μεταφοράς, έννοια της ενίσχυσης και κρατικοί πόροι, οικονομική δραστηριότητα, πλεονέκτημα, κριτήριο του ιδιώτη επενδυτή, επιλεκτικότητα, επίδραση στο ενδοκοινοτικό εμπόριο και στρέβλωση του ενδοκοινοτικού ανταγωνισμού της αγοράς μεταφορικών υπηρεσιών). Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν οι βασικές Κατευθυντήριες Γραμμές για τις χερσαίες, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές με συγκριτική ανάλυση των πρόσφατων σημαντικών αποφάσεων της Επιτροπής. Επίσης, εξετάστηκε το ζήτημα της σώρευσης ενισχύσεων για μεταφορές με ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα, με περιβαλλοντικές ενισχύσεις, καθώς και με ενισχύσεις για έρευνα – ανάπτυξη – καινοτομία (ΕΑΚ). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην εφαρμογή του Κανονισμού 1998/2006/ΕΚ για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis), καθώς ο τελευταίος περιέχει ειδική πρόβλεψη για τις ενισχύσεις σε επιχειρήσεις μεταφορών.

Στη συνέχεια, στο ειδικό μέρος του σεμιναρίου, παρουσιάστηκαν η εφαρμογή της νομολογίας Altmark και, συγκεκριμένα, των τεσσάρων κριτηρίων, που έθεσε η απόφαση για τις υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος (ΥΓΟΣ) στον τομέα των χερσαίων μεταφορών. Έγινε, επίσης, παρουσίαση του Κανονισμού 1370/2007/ΕΚ για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές. Εν προκειμένω, αναλύθηκαν τα χαρακτηριστικά και οι προϋποθέσεις των συμβάσεων παροχής υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος σε σχέση με την επιλογή των αναδόχων, την διάρκεια των συμβάσεων, την εφαρμοζόμενη διαδικασία ανάθεσης (απαιτήσεις διαφάνειας), καθώς και των δικαιωμάτων αντιστάθμισης (μέθοδος υπολογισμού, απουσία υπεραντιστάθμισης). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις προϋποθέσεις σύναψης συμβάσεων οιονεί αυτεπιστασίας (in house contracts) μέσω της διαδικασίας της απευθείας ανάθεσης. Ακολούθησε ανάλυση της έννοιας του εγχώριου φορέα (internal operator) σε σχέση με τις συμβάσεις που συνάπτονται βάσει του Κανονισμού 1370/2007/ΕΚ, αλλά και σε σχέση με την πρόσφατη νομολογία του ΔΕΕ.

Κατά την δεύτερη ημέρα του σεμιναρίου πραγματοποιήθηκε παρουσίαση των νέων Κατευθυντηρίων Γραμμών της Επιτροπής σχετικά με τις ενισχύσεις για τις σιδηροδρομικές μεταφορές (ενισχύσεις για σιδηροδρομικές υποδομές, αγορά και αντικατάσταση τροχαίου υλικού, άφεση χρέους, αναδιάρθρωση, ενισχύσεις για τον συντονισμό των οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών). Στη συνέχεια, αναλύθηκε η σχέση μεταξύ χρηματοδότησης έργων υποδομών και κρατικών ενισχύσεων (π.χ. λιμάνια, αεροδρόμια, αγωγοί φυσικού αερίου, ευρυζωνικά δίκτυα). Τέλος, έγινε παρουσίαση των εθνικών εμπειριών εισηγητών από την Ολλανδία, την Γερμανία και την Πολωνία σε σχέση με καθεστώτα ενισχύσεων προς δημόσια δίκτυα χερσαίων μεταφορών, θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και για την αντικατάσταση τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού, αντίστοιχα.



Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.